سینما ظرفیتی بزرگ و کم‌نظیر برای فرهنگ است




سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با اصناف سینمایی که در محل موزه سینما برگزار شد، گفت:  خوشبختانه هر روز به ظرفیت سینما اضافه می‌شود و خانه سینما هم به‌عنوان یک مجموعه متکثر از صنوف مختلف و یک نهاد مدنی محل اتکای قابل توجه برای دست‌اندرکاران این عرصه محسوب می‌شود.


به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، او ادامه داد: نگاه من به مراکز صنفی و مدنی، کمک به حوزه و واحدهای ذیربط آن است و از این منظر، به هر میزان صنوف این خانه فعال‌تر باشند و افراد بیشتری در آن مشارکت داشته باشند نمایندگی آن وسیع‌تر می‌شود و متناسب با تحولات جدید، مؤثر خواهند بود. در این صورت بار دولت هم کمتر می‌شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: سه ضلع ارتباطی در مورد سینما وجود دارد؛ ارتباط خانه سینما با هنرهای دیگر، ارتباط با دولت و ارتباط با مردم و خانه سینما به‌عنوان نماینده سایر صنوف با این سه ضلع ارتباط دارد و باید به وظایف مدنی خود عمل کند.
صالحی یادآور شد: در ارتباط با سینما ما پنج محور اصلی داریم که نخستین موضوع اقتصاد سینما است و با وجود هنر بودن سینما، تحت هرشرایطی با موضوعات اقتصادی در ارتباط است، ما باید کاری کنیم که اقتصاد سینما با یک زیرساخت قابل اعتماد حرکت کند و همه ما در قبال آن مسئول هستیم. همه ما در یک کشتی هستیم و بدانید که جایگاه ما زودگذر است و باید برویم ولی در این مدت زمان باید کاری برای اقتصاد سینما کنیم و نگذاریم اقتصاد سینما دچار رکود شود، البته نباید دلخوش به برخی فروش‌های زودگذر باشیم، بلکه باید به‌دنبال ایجاد یک برنامه اساسی برای اقتصاد سینما باشیم. موضوع دیگری که صالحی در این دیدار به آن اشاره کرد حرفه‌ای بودن و حرفه‌ای ماندن سینما بود. او با اشاره به این موضوع گفت: سینما به اعتبار هنر باید حرفه‌ای عمل کند، حساسیت در حرفه‌ای بودن و حرفه‌ای ماندن مهم است و باید دید عناصر حرفه‌ای کدام است و نباید از آن عقب بیفتیم. او افزود: امنیت حرفه‌ای سینما امر مهمی است، نباید طوری عمل کنیم که فضای سینما پر ریسک دیده شود، در حاکمیت و لایه‌های اجتماعی باید این موضوع اصلاح شود و برای آن باید فکر دقیقی کرد. خانه سینما باید با نهادهای اجتماعی ارتباط برقرار کند و فاصله‌های موجود را کم کند تا فضای ناامن سینما کمرنگ شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: حضور در بازارهای جهانی یکی از دیگر مسائل ما است، برای این بحث باید دید که چه موضوع و ایده‌ای وجود دارد، بحث معیشت هم امر مهمی در سینما به شمار می‌رود، همچنین باید دید سینما با هویت ایرانی را چگونه می‌توان شکل داد، اگر در برخی بخش‌ها تردید داریم باید دید چگونه می‌توان آن را اصلاح کرد. ما باید سینمای امید، متفکرانه و نخبه گرایانه را شکل دهیم، در سینمای ما باید احساس فکر و امید وجود داشته باشد، اینکه مردم تصور کنند فضای زندگی تلخ است و سینما هم همین تلخی را تزریق می‌کند خوب نیست. ما باید نقطه‌ها و سوژه‌های امید را پیدا کرده و به سوی این چشم‌انداز حرکت کنیم. او افزود: دولتی‌ها با یکدیگر تعارف دارند، ولی هنرمندان می‌توانند پای کار بیایند، برخی مسائل ما را از فرهنگ دور می‌کند و هنرمندان هم خویشتندار هستند و همین امر ممکن است آسیب زا باشد، بنابراین ما برای نسل‌های آینده نمی‌توانیم اغماض کنیم و باید مسئولانه برخورد کنیم. ما آمادگی داریم با نهادهای حاکمیتی و معرفتی و دستگاه‌های نظارتی و امنیتی باب گفت‌و‌گو را باز کنیم و فعالیت‌های فرهنگی را گسترش دهیم.
صالحی در ادامه با اشاره به بحث بازارهای بین‌المللی در حوزه سینما گفت: فرصت بازارهای بین‌المللی برای ما زیاد است، این صنعت چندجانبه است و می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. بحث مستقل در خصوص سازمان‌ها باید انجام شود و همگرایی با سایر اصناف می‌تواند کمک کند، ما تنها می‌توانیم حلقه‌های وصل را ایجاد کنیم و امید است بسیاری از اتفاقات دیگر توسط خود صنف انجام شود. بهبود محیط کار در این صنعت مهم است. در یک پوشش کلی ما در وزارت ارشاد هشت پروژه کلان به مجلس ارائه کردیم که بهبود وضعیت کسب و کار حوزه فرهنگ یکی از آنها بود.
در ادامه این نشست حیدریان رئیس سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در سینمای بعد از انقلاب سعی کرده‌ایم تمام صنوف را مجتمع کنیم تا شرایط خود را ساماندهی کنند، گفت: البته ما سعی کردیم بر آنها نظارت کنیم، در خیلی از دوره‌ها ما موفق بودیم و در شناسایی صنوف مختلف موفق عمل کردیم، البته در برخی موارد سیاسیون مختلف، مجمع مورد اتفاق ما را برهم زدند.او ادامه داد: ما همچنان در مورد اصابت برخی از ترکش‌های آن زمان هستیم و هنوز برخی آسیب‌ها باقی مانده است، سینما در دنیا و حتی ایران مرجع است و بیشتر دیده می‌شود و بسیاری از بزرگان حوزه‌های دیگر هم در سینما حضور دارند، بنابراین حفظ زمینه‌ای برای ایجاد تعامل بین سایر حوزه‌های هنری موجب رشد فرهنگ خواهد شد. ما امروز نیازمند سخن گفتن به زبان استانداردهای بین‌المللی هستیم. نباید به‌دنبال تکرار برویم و این جالب نیست، باید تلاش بزرگی در همه صفوف انجام شود تا سینمای حرفه‌ای فراگیر شود. او افزود: سینما باید اثبات کند که ناقد خوبی برای همه اقشار است و همه قشرها در سینما می‌توانند نقد کنند، در این صورت پلیس و قاضی فاسد و... را می‌توان در فیلم به چالش کشید و بداخلاقی‌های سیاسی هم در این سینما می‌تواند مطرح شود. حیدریان در پایان گفت: امید است خانه سینما در تنوع جامعیت اصناف بتواند همچنان تلاش کند.

نیم نگاه
دولتی‌ها با یکدیگر تعارف دارند، ولی هنرمندان می‌توانند پای کار بیایند، برخی مسائل ما را از فرهنگ دور می‌کند و هنرمندان هم خویشتندار هستند و همین امر ممکن است آسیب زا باشد، بنابراین ما برای نسل‌های آینده نمی‌توانیم اغماض کنیم و باید مسئولانه برخورد کنیم
امنیت حرفه‌ای سینما امر مهمی است، نباید طوری عمل کنیم که فضای سینما پر ریسک دیده شود، در حاکمیت و لایه‌های اجتماعی باید این موضوع اصلاح شود و برای آن باید فکر دقیقی کرد. خانه سینما باید با نهادهای اجتماعی ارتباط برقرار کند و فاصله‌های موجود را کم کند تا فضای ناامن سینما کمرنگ شود